perjantai 22. maaliskuuta 2019

Viisauden lapset

Älä vastaa tyhmälle hänen tyhmyytensä mukaan, ettet itsekin saisi tyhmän nimeä. Vastaa tyhmälle hänen tyhmyytensä mukaan, ettei hän kuvittelisi olevansa viisas. Sananl.26:4-5.

Mitä se tarkoittaa, kun sanotaan, että ”Jumalan sana on elävä”? – Varmaan monia asioita, mutta ainakin sitä, että se ”elää tilanteen mukaan”. Sama viisaus ei käy kaikkiin tilanteisiin, siis tarvitsemme Pyhää Henkeä, joka osaa soveltaa sanaa oikein ja valita kuhunkin tilanteeseen sopivan neuvon.

Olen huomannut, että tämä on vaikeaa nykyihmiselle. Jumalan sanan pitäisi olla jokin tieteellinen väittämä, joka on aina paikkansa pitävä. Näin ei vaan ole. Jeesus sanoi: Minä olen tie, totuus ja elämä. Joh.14.6. Totuus on siis elävä persoona, Jumalan Poika. Häntä seuraamalla voimme vaeltaa totuudessa. Jeesus selitti, kuinka hänen ja Johannes Kastajan elämäntavassa oli suuri ero, mutta kuinka he kuitenkin molemmat olivat viisauden lapsia (Matt.11:18-19).

Minä olen siinä määrin saanut profeetan kutsumuksen, että koen tehtäväkseni nostaa esiin epäkohtia. Olen paljon kritisoinut nykymenoa ja erityisesti seurakunnissa rehottavia vääryyksiä, epäapostolisia käytäntöjä ja muuta, jota nykyajan uskonnolliset ihmiset pitävät oikeana. Mutta olen myös Paavalin kanssa samaa mieltä seuraavasta:

Lopuksi, veljet, ajatelkaa kaikkea mikä on totta, mikä on kunnioitettavaa, mikä oikeaa, puhdasta, rakastettavaa ja kaunista, mikä vain on hyvää ja ansaitsee kiitoksen. Tehkää sitä, mitä olette minulta oppineet ja vastaanottaneet, mitä olette minulta kuulleet ja minusta nähneet. Silloin rauhan Jumala on oleva teidän kanssanne. Fil.4:8-9.

Emme saa repiä sieluamme rikki olemalla ainoastaan ja vain kriittisiä. On syytä nähdä asiat kolmiulotteisesti, mikä tarkoittaa, että katselemme niitä eri näkökulmista. Voimme silloin nähdä myös paljon hyvää ja kiitettävää. On Jumalan tahto, että olemme tasapuolisia, kun arvioimme muita.
On Jumalan tahto, että olemme kiitollisia. Rohkaisen siis sinuakin tänään kiittämään, katsomaan asioita myönteisesti, olemaan toivorikas. Voimme nähdä ympärillämme paljon kaunista ja puhdasta, oikeaa ja rakastettavaa. Voimme kiittää Jumalaa kaikesta hyvästä, mitä olemme saaneet.

Kiittäkää kaikesta. Tätä Jumala tahtoo teiltä, Kristuksen Jeesuksen omilta. 1.Tess.5:18.