lauantai 2. maaliskuuta 2019

Jumala pullossa?

Kun etsimme uskon todellisuutta, joudumme selvittämään monta haastetta. Yksi näistä haasteista on luovuttaa päätäntävalta Jumalalle. Onhan meillä pakonomainen taipumus päättää itse omista asioistamme, suunnitella itse oma elämämme ja toteuttaa itse oma tulevaisuutemme. Laiskanläksy on tämä: älä määräile Jumalaa, älä aseta itse tavoitteita, älä vaadi, että asioiden tulee tapahtua sinun kaavailusi mukaan.

Tämä ei tarkoita, että jätämme kaikki Herran haltuun ja elämme välinpitämättömästi. Teemme kaikkea tuota: mietimme, suunnittelemme, kaavailemme, pyrimme tavoitteisiin – mutta olemme valmiit sanomaan ”tapahtukoon sinun tahtosi, ei minun”. Ja kun rukouksessa luovutamme asiat Jumalan käsiin, sanomme ”ole sinä johtaja, päätä sinä – sinun tiesi kulkevat korkealla ja minun ymmärrykseni ulottumattomissa…”

Nimittäin: jos alamme määräillä Jumalaa, asetumme hänen yläpuolelleen. Silloinhan suljemme Jumalan pulloon ja hänen on sitten toteutettava meidän ajatuksiamme. Jos meillä on liian vahvat mielikuvat siitä, millainen Jumala on ja mitä hän haluaa meistä, me kutistamme hänet ja teemme hänestä jopa itsemme orjan ja käskyläisen. Rukoileminen on tärkeä elementti hengellisessä elämässä, mutta se ei toteudu terveesti ilman kuuntelemista ja kuuliaisuutta. Jos alamme määräillä Jumalaa, rukous ei varmuudella toimi.

Paavalikin joutui kokemaan, että Jumalan kanssa tulee vastaan asioita, joita ei voi rukouksella muuttaa mieleisekseen. Kun hän pyysi päästä (ilmeisesti) ruumiillisesta vaivastaan, hän sai vastaukseksi: ”Minun armoni riittää sinulle. Voima tulee täydelliseksi heikkoudessa.” 2.Kor.12:9.

Niinpä meillä on suuri tilaisuus tänään edistää omaa parastamme ja saada osaksemme Jumalan siunauksia, kun teemme viisaasti ja luovutamme asiamme Herralle. Tunnustamme nöyrästi, että hänen on valta – ei vain suurissa linjoissa, vaan myös minun pienessä elämässäni. Voimme sanoa: ”Sinä olet viisaampi, sinun on voima ja valta, vie sinä asioita eteenpäin minun elämässäni”. Ehkä sellainen nöyryys rukouksessa toimii paremmin kuin kaikki ”kovat vaatimukset”?

Jumalan tapaa toimia ei voi aina ennakoida. On varauduttava yllätyksiin. Hän on Kaikkivaltias, hän on voimallinen, hän on viisauden lähde. Mutta hänen tahtonsa on hyvä, hänen armonsa toimii yhdessä hänen voimansa kanssa. Ei ole syytä eikä aihetta pelkoon. Voimme luottaa hänen suunnitelmiinsa.

Etsikää Herraa, kun hänet vielä voi löytää, huutakaa häntä avuksi, kun hän on lähellä! Hylätköön jumalaton tiensä ja väärintekijä juonensa, kääntyköön takaisin Herran luo, sillä hän armahtaa, turvautukoon Jumalaan, sillä hänen anteeksiantonsa on runsas. Minun ajatukseni eivät ole teidän ajatuksianne eivätkä teidän tienne ole minun teitäni, sanoo Herra. Sillä niin korkealla kuin taivas kaartuu maan yllä, niin korkealla ovat minun tieni teidän teittenne yläpuolella ja minun ajatukseni teidän ajatustenne yläpuolella. Jes.55:6-9.