maanantai 17. kesäkuuta 2019

Kun sana koskettaa

Sinä tulet luokseni, kun huudan sinua, ja sanot: ”Älä pelkää.” Herra, sinä ajat minun asiaani, sinä lunastat minut. Kärsimäni vääryyden sinä näet, Herra. Hanki minulle oikeus. Valit.3:57-59.

Joudumme kohtaamaan elämässä erilaisia vääryyksiä. Uskovina emme niiltä säästy, vaan oikeastaan meitä koetellaan muita enemmän. Raamattu myös tarjoaa meille vertaistukea. Saamme sieltä lukea ihmisistä, jotka ovat olleet samoissa ahdingoissa kuin me. Raamattu käsittelee elämää hyvin monipuolisesti ja sen antama kuva ihmisenä olemisen vaikeuksista ja iloista on kattava. Sen vuoksi kannattaa lukea sanaa. Sieltä voi löytyä kohtia, jotka sanoittavat minun elämäni ongelmia ja kriisejä ja auttavat lievittämään hätääni paljon paremmin kuin kukaan terapeutti osaisi. Samalla sana usein tarjoaa valmiin rukouksen minun tilanteeseeni, kuten yllä oleva lainaus Valitusvirsistä. Siinä lyhyessä lainauksessa on ensin ongelman kuvaus ja se päättyy lyhyeen rukoukseen.

Haluan rohkaista sinua lukemaan sanaa ja etsimään sieltä lohtua ja vertaistukea. Kun jokin kohta Raamatusta tulee eläväksi ja lähelle, koskettaa sydäntä ja hoitaa sinun sieluasi, ei mikään korvaa sellaista kokemusta. Se vauhdittaa sinun uskosi kasvua ja saa sinut luottamaan Jumalaan uudella tavalla. Sinun rukouksesi on yhtäkkiä elävää, täynnä tunnetta ja linjassa Jumalan sanan kanssa. Löydät siitä läheisyyttä Herraan, jota et ehkä löydä aina seurakunnan kokoontumisista (vaikka nekin ovat hyödyllisiä). Herra siunatkoon sinun hiljentymishetkesi ja Raamatun tutkistelusi!

Anna merkki, joka lupaa minulle hyvää. Häpeä vihamiehilleni! Saakoot he nähdä, että sinä, Herra, autat ja lohdutat minua. Ps.86:17.