He antoivat hänelle palan paistettua kalaa ja näkivät, kuinka hän otti sen käteensä ja söi. Luuk.24:42-43.
Paistettu kala oli Jeesuksen mieliruokaa. Minäkin syön sitä mielelläni. Vaimoni valmistama kala on tavallisesti pakastettua seitiä, joka on ensin kieritelty kananmunassa ja sen jälkeen pyöritelty korppujauhossa. Olennaista on, kuinka paljon suolaa siihen korppujauhoon on sekoitettu ja kuinka kauan kalaa on kypsennetty pannulla. Jos kalaa kypsennetään liikaa, se muuttuu kumimaiseksi, menettää mehukkuutensa ja makunsa. Siis kokin taito punnitaan sekä kalan maustamisessa että paistamisessa.
Aikuistuva veljeni innostui kalastamisesta joskus, kun minä olin vielä alle kouluikäinen. Hän oli taitava saamaan mateita, mutta hänen verkkoihinsa ui myös lahnoja. Hän kokeili myös savustaa niitä ja muistan, kuinka hänen savulahnansa vei kielen mukanaan - niin uskomattoman hyvää se oli.
Kala on myös vanhimpia kristillisen uskon symboleja. Jeesus sanoi heille: "Lähtekää minun mukaani. Minä teen teistä ihmisten kalastajia." Mark.1:17. Kala siis kuvaa ihmisen sielua, joka kalastetaan Jumalan valtakunnan verkkoon. Tästä Raamattu kertoo monia esimerkkejä ja kaikki muistavat Pietarin kalansaaliin (Luuk.5:1-11).
Muistamme pojan, jolla oli viisi leipää ja kaksi kalaa. Jeesus ruokki niillä kansanjoukot. Jeesus sanoi itsestään: Minä olen elämän leipä. Joh.6:35, 48. Hän olisi myös voinut sanoa: "Sinä olet kala ja minä olen kokki, joka valmistan sinut."
Me kaikki olemme luultavasti käsitelleet kalaa ja tiedämme sen verran, että kala pitää perata ennen ruoaksi valmistamista. Se suomustetaan, sen pää leikataan pois, samoin evät ja pyrstö. Sen vatsa viilletään auki ja sisälmykset heitetään pois. Vasta sitten se maustetaan ja valmistetaan ruoaksi.
Minäkin teen tätä kalan perkuuta aina, kun kirjoitan näitä "sirujani". En voi jättää kaikkia ruotoja lukijoitteni nieltäväksi, minun täytyy karsia kokemusmaailmastani pois sellainen, mikä ei rakenna. Minä en saisi syyttää ihmisiä enkä muistella katkeralla mielellä kärsimiäni vääryyksiä. Yritän valmistaa ruoaksi sellaista, mikä ei sisällä ruotoja. Myös sisälmykset on syytä jättää sivuun. En siis ryhdy penkomaan oman elämäni tai perheeni elämän yksityisasioita, sairaskertomuksia, sukulaisten avioeroja ynnä muuta - en varsinkaan puutu seksuaalielämään liittyviin asioihin. Juorulehdet penkovat ihmisten yksityisasioita ja saavat paljon pahaa aikaan. Jokaisen, joka saarnaa Jumalan sanaa, tulee osata perata ensin kalansa ja vasta sitten valmistaa siitä herkkuruokaa - suolaa unohtamatta.
Jeesus oli mestari myös kokkina. Ainakin hän valmisti itse omaa mieliruokaansa ja uskon, että hän teki senkin mestarillisen hyvin niin kuin kaiken muunkin. Muistamme, kuinka hän ilmestyi opetuslapsilleen Tiberiaanjärven rannalla. Ensin Jeesus neuvoi, mihin piti heittää verkot, sitten kalaa tuli paljon. Kalojen lukumäärä (153) heijastelee ehkä maailman etnisten kansanryhmien määrää - katsottuna Jumalan näkökulmasta. Jeesus tarjosi opetuslapsille sekä leipää että hiilloksella paistettua kalaa. Hän hiillosti myös Pietaria, joka sai Herransa käsittelyssä kypsyä kuin loimulohi ja valmistua siinä tulevaan elämäntehtäväänsä. Huomaamme siis: kalan paistaminen on hengellinen vertauskuva, jossa nousee esiin Jeesuksen kokin taidot, hänen kykynsä valmistaa ihmisiä taivasta varten ja myös Jumalan valtakunnan työtä varten. Kun hän sanoo: "Tuokaa tänne niitä kaloja, joita äsken saitte." Joh.21:10, hän samalla kutsuu kansat luoksensa. Hän lähettää meidät valmistamaan hänelle hänen mieliruokaansa.