maanantai 16. syyskuuta 2019

Sivuun siirretty laki

Jokainen, joka hylkää vaimonsa ja nai toisen, tekee aviorikoksen, ja samoin tekee aviorikoksen se, joka nai miehensä hylkäämän naisen. Luuk.16:18.

Minä olen siis avionrikkoja, koska olen naimisissa eronneen kanssa. Asia on varsin tosi, jos tuomio annetaan lain mukaan. Niinpä voin puolustautua vain sanomalla: "Minä en kykene olemaan vanhurskas lain noudattaja, minun vanhurskauteni ei perustu lakiin, vaan Jeesuksen Kristuksen lahjoittamaan vanhurskauteen. Hän täytti lain puolestani."

Kun kuitenkin tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi tekemällä lain vaatimia tekoja vaan uskomalla Jeesukseen Kristukseen, olemme mekin uskoneet Jeesukseen Kristukseen, jotta tulisimme vanhurskaiksi häneen uskomalla emmekä tekemällä lain vaatimia tekoja. Eihän kukaan ihminen tule vanhurskaaksi tekemällä mitä laki vaatii. Gal.2:16.

Varmaa on, että jokaisen ihmisen teot todistavat, että he eivät kykene täyttämään koko lakia. Niinpä sinunkin pitää myöntää - vaikka olet lainmukaisesti naimisissa - että on asioita, joissa olet poikennut laista. En halua tällä sinua lannistaa, vaan rohkaista. Sillä paras ilouutinen, mitä voit kuulla, on se, että sinut on vapautettu lain orjuudesta ja velvoitteesta täyttää lakia. Sinä saat sälyttää lain täyttämisen Jeesuksen harteille. Hän on jo täyttänyt lain puolestasi ja poistanut sen tieltäsi naulitsemalla sen ristiin. Hän ei ole kumonnut lakia, vaan täyttänyt sen. Hän on siirtänyt sen pois tieltä eikä se enää tuki taivaan porttia meidän edestämme.

Ehkä joku nyt haluaa vedota Roomalaiskirjeeseen, jossa todistellaan, että eronnut voi mennä uudestaan naimisiin vasta puolison kuoltua (Room.7:1-3). Mutta monilta jää helposti huomaamatta, että siinä myös sanotaan: Mutta kun nyt olemme kuolleet pois siitä, mikä piti meitä vallassaan, olemme päässeet vapaiksi laista. Nyt palvelemme Jumalaa uudella tavalla, Hengen mukaan, emme enää vanhalla tavalla, lain kirjaimen orjina. Room.7:6.

Ainahan voidaan laskea voitoksi, jos kykenemme täyttämään Jumalan lain kirjaimen. Mutta jos emme kykene, ei pelimme ole pelattu, sillä Jumalan armo Kristuksessa kaappaa meidät syliinsä ja saamme uskon kautta nauttia vanhurskautta, rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä, sillä Kristus on kuollut puolestamme ja lahjoittanut meille vanhurskauden. Sitä ei voi kukaan syyttäjä kumota. Kukaan ei voi riistää meitä Hyvän Paimenen kädestä:

Minun lampaani kuulevat minun ääneni ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua. Minä annan heille ikuisen elämän. He eivät koskaan joudu hukkaan, eikä kukaan riistä heitä minulta. Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kuin kukaan muu, eikä kukaan voi riistää heitä Isäni kädestä. Joh.10:27-29.