maanantai 22. huhtikuuta 2019

Hän kantaa karitsoita sylissään

Voi paimenia, jotka hävittävät ja hajottavat minun laitumeni lampaat!” sanoo Herra. Sen tähden Herra, Israelin Jumala, sanoo minun kansani paimenille: ”Te olette hajottaneet laumani, päästäneet lampaani omille teilleen ettekä ole pitäneet niistä huolta! Mutta minä kyllä pidän huolen teistä: minä vaadin teidät tilille pahoista teoistanne.” Jer.23:1-2.

Raamatussa on paljon Jumalan nuhtelua ihmisille. Jotkut epäuskoiset ihmiset vetoavat siihen, että he eivät jaksa lukea kirjaa, joka on täynnä Jumalan vihaa. Viisas ihminen ottaa Jumalan puheen vakavasti ja valvoo itseään, ettei elä samoissa synneissä, joista sana ojentaa. Tämäkin paimenia koskeva sana on tärkeä. Huomaamme, että Ps.23 ja Jer.23 ovat sukulaisia keskenään. Molemmissa on pääosin sama viesti: Herra on minun paimeneni ja hän valvoo jokaista alipaimenta, että he toimivat hänen sydämensä mukaan. Jos eivät toimi, sapiskaa tulee.

Turvallista. On todella hyvä tietää, että taivaassa on Hyvä paimen, joka kaitsee lampaitaan ja huolehtii, että näillä on hyviä paimenia. Pahat paimenet saavat satikutia ja heidät pannaan jopa viralta. Oletko sinä kohdannut uskonelämäsi aikana pahoja paimenia? Minä olen ja olen myös nähnyt, että heitä on laitettu sivuun.

Ainoa tosi uskollinen ja täydellinen paimen meillä on taivaassa – Jeesus Kristus. Jos kaipaamme paimennusta, kannattaa kääntyä hänen puoleensa. Kannattaa pyytää häneltä, että hän antaisi meille sydämensä mukaisia paimenia, esirukoilijoita ja uskon ystäviä. Voimme vedota Raamatun lupaukseen:

Minä annan niille paimenia, jotka huolehtivat niistä. Enää ne eivät pelkää eivätkä säiky eikä yksikään niistä joudu hukkaan, sanoo Herra. Jer.23:4.

Kun Jumala sanansa kautta nostaa esiin epäkohdan, hänellä on myös takataskussaan valmiina ratkaisu. Hän ei pelkästään rankaise ja nuhtele, hän myös korjaa tilanteen. Pahat paimenet korvataan hyvillä. Hajotettu lauma kootaan jälleen. Hätääntyneet lampaat saavat rauhoittua. Väkivaltaiset isännät korvataan vanhurskailla. Mutainen vesi korvataan kirkkaalla vedellä. Nälkäiset saavat syödä. Eksynyt lammas kannetaan takaisin laumaan.

Hän kuljettaa mukanaan työnsä palkkaa, johdattaa laumaa, jonka on omakseen hankkinut, paimenen lailla hän kaitsee sitä, omin käsin hän kokoaa sen yhteen. Karitsoita hän kantaa sylissään, emolampaita hän ohjailee eteenpäin. Jes.40:10-11.