maanantai 15. lokakuuta 2018

Sanojesi voima

Jumala sanoi: ”Tulkoon valo!” Ja valo tuli. 1.Moos.1:3.

Raamattu sanoo: Usko syntyy kuulemisesta, mutta kuulemisen synnyttää Kristuksen sana. Room.10:17. Kun Jumalan sana tulee meille eläväksi, se synnyttää meissä uskon ajatuksia. Uskon ajatukset voivat kasvaa ja kehittyä meidän sisimmässämme näyksi. Tällä tavoin on mahdollista saada vahva usko siihen, että Jumala tekee minun elämässäni tai minun kauttani tiettyjä asioita. Usko on sen todellisuutta, mitä toivotaan, sen näkemistä, mitä ei nähdä. Hepr.11:1.

Usko voi ja sen tuleekin kehittyä tästä vielä eteenpäin. Uskon kautta sana voi tulla lihaksi. Sana tuli lihaksi Kristuksessa, mutta se voi tulla lihaksi tai muuttua näkyväksi todellisuudeksi myös meissä ja meidän kauttamme. Erilaiset Jumalan voimavaikutukset ja ihmeet ovat juuri tuloksia siitä, että usko vaihtuu näkemiseksi. Mutta miten tähän päästään?

Raamatun kolmas jae antaa vihjeen: usko pitää puhua julki, lausua ääneen, julistaa kansalle! Kun me lausumme ääneen uskomme, se vaikuttaa ympärillämme olevissa henkivalloissa. Vaikka ihmiset eivät uskoisi, henget uskovat – pahat henget pakenevat ja Jumalan henki tulee lähelle. Näin meidän suumme tunnustus on ratkaiseva. Raamatun luomiskertomuksessa ei todeta, että Jumala ajatteli tai Jumala uskoi ”Tulkoon valo!” – ei, siellä todetaan ”Jumala sanoi”. Jos Jumalan piti ääneen lausua uskonsa sisältö, puhua ajatuksensa julki ja kuuluttaa uskoaan luomakuntansa keskellä, ennen kuin haluttu asia tapahtui, niin eikö meidän sitten?

Rohkaisen siis sinua sanomaan ääneen, mitä toivot Jumalan tekevän sinun elämässäsi. Lausu uskosi sisältö julki. Jos ihmisiä ei ole kuuntelemassa, voit silti julistaa ympärilläsi oleville henkivalloille, mitä Jumala tulee tekemään. Kun puhut ääneen Jumalan suunnitelmia, hän toteuttaa niitä. (Voit kirjoittaa niitä myös, kuten minä.) Ota uskon askelia ja sano: ”Olen Jumalan lapsi, olen Kristuksen oma, tulen terveeksi ja vahvaksi, Jumalan avulla saan talouteni kuntoon, Jumala antaa minulle puolison, Jumala on hyvä ja saattaa vihamieheni häpeään, Herra on minun puolustajani ja turvapaikkani, minun linnani ja kallioni, en pelkää mitään enkä horju. Herra pelastaa minut kaikesta hädästä” jne. Voit liittää näiden uskon lausumien eteen sanan ”kiitos” – ”Kiitos, että pidät toimeentulostani huolen, kiitos, että annat minulle työpaikan, kiitos, että…

Raamattu ei kehota, että esimerkiksi pelkäävän ihmisen pitäisi uskoa olevansa rohkea tai muuttuvansa pelottomaksi. Se kehottaa: Arka sanokoon: ”Olen urhea soturi.” Joel 4:10.