lauantai 25. toukokuuta 2019

Kutsu reheville laitumille

Minä tuon lampaani vieraasta maasta, minä kokoan ne kansojen keskuudesta, tuon ne omaan maahansa ja kaitsen niitä Israelin vuorilla, purolaaksoissa ja kaikilla ruohoisilla mailla. Vehmailla niityillä minä niitä kaitsen, niiden laidun on Israelin korkeilla vuorilla. Siellä, vehreillä kedoilla, ne saavat levätä, ne saavat käyskennellä Israelin vuorten rehevillä laidunmailla. Hes.34:13-14.

Jos luemme tämän Hesekielin profetian niin, että ajattelemme vain maata nimeltä Israel, juutalaista kansaa tai nykyistä valtiota nimeltä Israel, saamme jakeesta irti vain yhden siivun, pienen palan koko moniselitteisen ilmoituksen sisällöstä ja ehkä tärkein sanoma menee ohi – yli hilseen niin kuin sanotaan. On ainakin vaara, ettemme osaa ottaa siitä itsellemme juuri mitään, kun emme ole israelilaisia, emme ole juutalaisia, vaan suomalaisia – pakanasyntyisiä ihmisiä. Mutta onhan siinä kuvaus Hyvästä Paimenesta, meidän Herrastamme Jeesuksesta. Jos vaihdamme sanan ”Israel” ilmaisuun ”Jumalan valtakunta” pääsemme ehkä jo lähemmäksi sellaista merkitystä, joka puhuttelee meitäkin.

Hyvä Paimen siis kutsuu lampaansa ulos maailmasta (vieraasta maasta) ja tuo ne omaan Valtakuntaansa. Hän kaitsee niitä virkistävien purojen äärellä niin että lampaat saavat iloiten ammentaa vettä pelastuksen lähteistä. Hän vie lampaansa syömään tuoretta ruohoa (hän ruokkii ne vahvalla Jumalan sanan ruoalla). Paimen vie lampaansa ”reheville laitumille”, toisin sanoen heiltä ei puutu hyvää ruokaa. Minä kaitsen itse lampaitani ja vien itse ne lepäämään – näin sanoo Herra Jumala. Hes.34:15. Lampaita ei ajeta enää takaa eikä niiden tarvitse hengen hädässä juosta karkuun, ne saavat levätä rauhassa. Lampaille onkin tärkeää saada olla rauhassa, kun ne märehtivät ruokaansa. Ja Hyvän paimenen kuvaus jatkuu:

Minä etsin eksyneen ja tuon takaisin laumasta harhautuneen, minä sidon murtuneen jalan, minä hoivaan uupunutta, ja vahvat ja lihavat minä pidän kurissa. Minä kaitsen laumaani niin kuin sitä tulee kaita. Hes.34:16.

Eksyneet tuodaan kotiin ja ontuvat hoivataan kuntoon. Uupuneet ja väsyneet saavat erityistä huolenpitoa. Puskijat pidetään kurissa. Tässä kerrotaan Paimenesta hienoja ominaisuuksia, joiden turvin lauma voi hyvin. Mitä huomiota juuri sinä kaipaat tänään Hyvältä Paimenelta?

Oli tarpeesi mikä tahansa, juuri sinua varten Jeesus on tullut ja hänellä on antaa sinulle, mitä sinä tarvitset. Hän tarjoaa suojelua susia vastaan, vettä janoon, ruokaa nälkään, lepoa väsymykseen, terveeksi hoivaamista sairaille – kaikkea mahdollista. Ja jos olet jostain syystä eksynyt kauas hänestä, sinulla on toivoa – Hyvä Paimen etsii sinua. Hän on siinä hyvä, suorastaan mestari. Jokaisen ihmisen ajankohtaisiin, kipeisiin ongelmiin hänellä on vastaus.

Te, ihmiset, olette minun lampaani, minun laitumeni lampaat. Minä olen teidän Jumalanne. Näin sanoo Herra Jumala. Hes.34:31.