perjantai 17. toukokuuta 2019

Ponnistatko kuopasta?

Yhdelle hän antoi viisi talenttia hopeaa, toiselle kaksi ja kolmannelle yhden, kullekin hänen kykyjensä mukaan. Matt.25:15.

Meillä on kovin erilaiset lähtökohdat. Joku syntyy köyhään perheeseen, toinen rikkaaseen. Joku syntyy vähälahjaisena, toinen lahjakkaana. Joku saa vähän rakkautta, toinen paljon. Joku syntyy terveenä, toinen vammaisena.

Yleensä opimme hyväksymään omat lähtökohtamme, mutta monta kertaa joudumme epäoikeudenmukaisiin tilanteisiin, kun meidän lähtökohtiemme tasoa ei huomioida. Yhteiskunta pyrkii tasa-arvoon ja koulutuskin on periaatteessa yhtä vaativaa kaikille. Jos et pärjää, voit syrjäytyä. Kukaan ei yleensä kauheasti tue kelkasta pudonneita.

Haluan siis rohkaista sinua, joka ponnistat kuopasta. Ihmiset eivät aina näe sinun lähtökohtiasi ja voivat halveksia sinua, vaikka itse asiassa olet selvinnyt hyvin ja suoriutunut loistavasti. Jumala näkee sinut ja tietää, mikä on sinulle kiitettävä suoritus. Jumala näkee, että sinä sait huonot lähtökohdat, mutta koska sinä turvaat Herraan, hän on sinun tukenasi ja apunasi. Hänen erityinen huolenpitonsa kohdistuu sinuun, koska hän näkee sinun vaikeutesi. Hän tietää, miten epäedulliset lähtökohdat sinulla on ollut monessa asiassa.

Pyhä Henki haluaa rohkaista sinua, joka tunnet itsesi huonoksi ja alamittaiseksi ja kelkasta pudonneeksi. Sinä olet kuitenkin Jumalalle rakas. Ja sinullakin on lahjoja, joita voit antaa Jumalan käyttöön. Et ole edes yhden talentin ihminen, vaan sinulle on annettu useampi talentti. Olet lahjakas. Älä siis arkaile, vaan ole rohkea ja palvele Herraa kaikesta sydämestäsi, niin hänen voimallinen käsivartensa on sinun tukenasi elämäsi jokaisena päivänä. Hän johdattaa sinua, jotta löydät omat lahjasi ja kutsumuksesi.

Älä pelkää, minä olen sinun kanssasi! Älä arkana pälyile ympärillesi – minä olen sinun Jumalasi. Minä vahvistan sinua, minä autan sinua, minä tuen sinua vakaalla, lujalla kädelläni. Jes.41:10.