sunnuntai 13. lokakuuta 2019

Isän huolenpito

Painaako huoli tulevaisuudesta? Onko sydämessäsi epävarmuutta siitä, miten tulet toimeen? Herra sanoo sinulle tänään:

Älkää juosko rahan perässä, vaan tyytykää siihen, mitä teillä on. Jumala on itse sanonut: – Minä en sinua jätä, en koskaan sinua hylkää. Hepr.13.5.

Katso elämääsi taaksepäin. Muistatko, kuinka huolehdit ja hätäilit elatuksesi takia 10 vuotta sitten? Entä 20 vuotta sitten? – Huomaatko, että kannat sydämessäsi samaa murhetta vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen? Huomaatko, että Jumala on myös samanlainen kuin silloinkin: hän pitää huolen omistaan. Päivästä toiseen, vuodesta toiseen hän on antanut elatuksen ja jokapäiväisen leivän. Ei ehkä mitään rikkautta, mutta sen verran, ettei mitään todella tarpeellista ole puuttunut. Tänään et enää muista niitä huolia, jotka sinulla oli menneinä päivinä – et edes muista, että sinulla huolia olikaan. Kuinka hyvä Jumala onkaan! Jeesus neuvoikin omiaan:

Älkää siis huolehtiko huomispäivästä, se pitää kyllä itsestään huolen. Kullekin päivälle riittävät sen omat murheet. Matt.6:34.

Muista siis sitä vanhaa virttä, jonka sanoma on antanut voimaa ja lohdutusta ja rohkeutta mennä eteenpäin jo monien sukupolvien ajan: ”Päivä vain ja hetki kerrallansa, siitä lohdutuksen aina saan. Mitä päivä tuokin tullessansa, Isä hoitaa lasta armollaan. Kädessään hän joka päivä kantaa, tietää kaiken, mitä tarvitsen…” (Virsi 338, HL 423)

Herra sanoo siis sinulle tänään: älä huolehdi, lapseni. Minä olen sinun apunasi. Minä pidän sinusta ja perheestäsi huolen. Minä nostan, minä kannan, minä en hylkää sinua ikinä. Luota minuun.