perjantai 23. marraskuuta 2018

Ole luja ja pysy rohkeana

Psalmeista suurin osa on kuningas Daavidin kirjoittamia. Psalmit sisältävät tunnistettavia piirteitä Daavidin omasta historiasta, mutta vain harva Daavidin psalmi kuvaa häntä kuninkaana. Useimmat psalmit kuvaavat hänen ahdistustaan, pelkojaan, pakolaisuutensa päiviä ja kaikkia taisteluita, joihin hän joutui petollisten ihmisten ja Saulin vihan takia ennen kuninkaaksi nousemistaan.

Niinpä psalmien kirja on aarreaitta jokaiselle ahdistuneelle sielulle. Se antaa vertaistukea jokaiselle parjatulle ja vainotulle ihmiselle. Se on syyttömästi syytetyn puolustusasianajaja. Se on Jumalan avun kirja. Se on Jumalan armon ilmestymisen kirja. Se on toivon kirja. Se on uskon kirja, jonka näköalat kasvattavat uskoa ja vahvistavat sitä. Se on kirja, josta heikko saa voimaa, arka rohkeutta, toivoton toivoa. Psalmien kirja on myös täynnä iloa ja kiitosta Jumalalle, joka auttoi turvaan myrskyn keskeltä, joka nosti pelastukseen vihollisten hyökkäykseltä. Psalmien kirja on rukouskirja, joka sanoittaa minun hätääni Jumalan kasvojen edessä. Se parkaisee ilmoille minun tuskani, kun huudan Jumalan puoleen.

Oletko lukenut psalmeja hiljattain? Kannattaa lukea. Tässä muutama jae yhdestä mielipsalmistani:

Herra, minä tahdon etsiä sinua, älä kätke minulta kasvojasi! Älä vihastu, älä torju palvelijaasi, sinä olet aina ollut minun apuni. Älä nytkään jätä minua, älä hylkää, sinä Jumalani, sinä auttajani! Ps.27:8-9.

Herra, opeta minulle tiesi, johdata jalkani oikealle polulle, päästä minut vihamiehistäni. Älä jätä minua heidän armoilleen! He ovat julmia syyttäjiä, vääriä todistajia. Ps.27:11-12.

Minä uskon, että saan yhä kokea Herran hyvyyttä elävien maassa. Luota Herraan! Ole luja, pysy rohkeana. Luota Herraan! Ps.27:13-14.