sunnuntai 19. heinäkuuta 2020

Ihmiskuiskaaja

Monet tuntevat elokuvan Hevoskuiskaaja. Siinä kerrotaan miehestä, joka osasi antaa terapiaa säikylle hevoselle ja rauhoittaa tätä. Hän tavallaan osasi puhua hevosen kieltä ja rakentaa luottamuksellista suhdetta hevoseen, joka oli traumatisoitunut liikenneonnettomuudessa. Luottamus synnytettiin ilman pakkoa ja piiskaa.

Paras ihmiskuiskaaja on Pyhä Henki. Hän osaa hoitaa meitä, kun tarvitsemme terapiaa. Hän kertoo meille Jumalan mielipiteen. Hän ei lyö eikä piiskaa, hän ei turvaudu pakkokeinoihin. Hän puhuu hellästi ja vaatimatta. Hän odottaa kärsivällisesti, että vastustuksemme hellittää ja vähitellen taivumme hänen tahtoonsa. Hän puhuu monin tavoin. Tiedämme, että hän voi avata aasinkin suun (siltä minustakin välillä tuntuu, kieltämättä). Keskustelu hänen kanssaan voi sujua tähän tapaan:
Minä: Ansaitseeko tällainen herätysliike, että sitä siunataan, kun kaikenlaiset kotkotukset valtaavat seurakunnat, omahyväisyys rehottaa, väkivalta ja sortaminen on jokapäiväistä, rahaa ahnehditaan, leipäpapit kiskovat köyhien varat, turhia temppeleitä pystytetään? Pyhä Henki: Jätä tuomitseminen Tuomarille. Rukoile sinä, että tulisivat uskossaan terveiksi. Älä menetä toivoasi, Jumala voi heidänkin keskellään tehdä suuria asioita. Pyydä Suomen kansalle herätystä.

Minä: Tämä suku on kokonaisuudessaan ihan mätää porukkaa. Kaikenlaiset juonet juonitellaan ja pahat puheet leviävät - myrkynkylväjiä yksi ja toinen. Pyhä Henki: Niin, minä haluaisin heidän muuttuvan. Älä luovuta. Pidä luotilankaa kädessäsi heidän nähtensä - ehkä he alkavat hävetä vielä tuota joka suuntaan vinoa elämäänsä. Jos eivät käänny, sitten anna olla. Minä: He kyllä vielä vetävät kirouksen päällensä. Pyhä Henki: Älä oleta niin...

Minä: En jaksa rukoilla enää tämän ihmisen puolesta. Hän puhuu koko ajan, on ärsyttävä, sotkeutuu politiikkaan, on itsekeskeinen eikä osoita kiinnostusta Jumalan sanaan...Pyhä Henki: Mutta minä rakastan häntä. Hänkin on Kristuksen tuleva morsian. Hänet on valittu. Hän on minulle tärkeä. Voisitko vielä jatkaa? Annan sinulle rakkautta siihen ihmiseen niin ettet pysty jättämään häntä pois rukouksistasi... Minä: Entä tämä toinen? Hänen elämäntapansa on väärä. Olen rukoillut hänen puolestaan, mutta mitään muutosta ei ole tapahtunut. Haluaisin lopettaa ja ottaa jonkun muun henkilön tilalle. Pyhä Henki: Ei, hän kuuluu listalle. Hän on yksinäinen, pyydä hänelle läheistä ihmissuhdetta ja uudistumista uskossa.

Sitten on myös niitä tapauksia, kun joku jää pois rukouksistani. He ovat ihmisiä, joilta olen saanut liian huonoa palautetta, että olisin jaksanut heitä rakastaa. Jumala ei luovuta yhtä helposti kuin minä, mutta on joutunut käyttämään jonkun toisen rukouksia. Usein joudun toteamaan näiden pudokkaiden kohdalla: Tapahtukoon sinulle niin kuin uskot. Jeesuskaan ei voinut mitään ihmisten epäuskolle. Uskolle ja rakkaudelle on silti aina tilausta:

Kun te totuudelle kuuliaisina olette puhdistautuneet elääksenne vilpittömässä, veljellisessä rakkaudessa, niin rakastakaa toisianne uskollisesti ja kaikesta sydämestänne. 1.Piet.1:22.