tiistai 26. toukokuuta 2020

Voittoihin uskon voimalla

Ei väellä eikä voimalla, vaan minun hengelläni, sanoo Herra Sebaot. Sak.4:11.

Joskus joudumme tilanteisiin, jolloin edessä olevat esteet näyttävät ylittämättömiltä ja epäusko valtaa mielen. Puolisoa etsivä joutuu aina vaan pettymään ja löytää syynkin - minussa on vika! Kukaan ei halua minun kanssani mitään. Tai velkojensa kanssa kamppaileva ihminen päätyy epätoivoon, kun rahatilanteeseen ei ilmaannu helpotusta. Sairauteensa tuskastunut voi ajatella: en koskaan parane. Hengelliseen työhön mielivä voi kokea: ei kukaan ymmärrä minun näkyäni, kukaan ei tue. Vanheneva ihminen voi kokea: kukaan ei jatka työtäni, en voi jättää tätä perinnöksi kenellekään.

Tarvitsemme näissä tilanteissa uskoa. Meidän tulee nostaa katseemme pois ihmisistä, tämän maailman lainalaisuuksista ja nähdä Jumalan mahdollisuudet. Tiedämme, että ne ovat rajattomat.

Niinpä voimme harjoitella sanomaan: Jumalan hyvä käsi on minun elämäni yllä ja hänen armonsa minua tukee. Vaikka olen tällainen, voin silti vielä löytää puolison, kun Jumalan hyvä käsi minua johdattaa. Vaikka rahatilanteeni on huono, Jumala voi auttaa, sillä hänen hyvä kätensä on elämäni yllä ja hänen armonsa minua tukee. Vielä hän armahtaa minua ja päästää minut veloistani. Vaikka olen sairas, tiedän että Jumalan hyvä käsi on elämäni yllä ja hänen armonsa minua tukee. Yksi hänen kosketuksensa voi parantaa minut hetkessä. Hän voi kirkastaa nimensä ja tuoda esiin kirkkautensa, kun hän parantaa ihmisen. Hän antoi minulle näyn ja hän vie minussa työnsä päätökseen. Hän auttaa minua toteuttamaan näkyäni. Hän lähettää minulle työtoverit, taloudelliset resurssit, hengen voitelun ja avaa ovet. Hänen hyvä kätensä on minun elämäni yllä ja hänen armonsa minua tukee. Jos Jumala on meidän puolellamme, kuka voi olla meitä vastaan? Room.8:31. Hän voi lähettää elämääni ihmisiä, uusia ystäviä. Hän voi antaa minulle työn jatkajankin, joka ottaa tämän projektin haltuunsa ja vie sitä eteenpäin.

Jos puhumme uskoamme julki, sanomme ääneen, mitä hyvää Jumala aikoo tehdä, saamme myös kokea sen, mihin uskomme. Hänen hyvä kätensä todella alkaa toimia, hänen armonsa ilmetä, hänen ihmeensä tapahtua. Meidän tulee harjoitella tätä uskoa, suunnata mielemme oikein, riippua kiinni Jumalan lupauksissa - silloin aikaa myöten saamme nähdä uskon hedelmää.

Mitä siis haluat tänään? Mitä odotat Jumalalta? Mitä ikinä te rukouksessa pyydätte, uskokaa, että olette sen jo saaneet, ja se on teidän. Mark.11:24.