tiistai 5. toukokuuta 2020

Jumala on puolellasi

Jumala, sortajat käyvät kimppuuni, häikäilemättä he tavoittelevat henkeäni. He eivät sinusta piittaa. Ps.86:14.

Psalmi 86 välittää meille Daavidin tunnelmia, kun hän oli pahassa hädässä. Daavid rukoili ja huusi avuksi Herraa. Hänen pelkonsa ja kokemuksensa vaarasta olivat todellisia, eivät mitään harhoja. Hän pakeni Saulia, joka ajoi häntä takaa. Vihamiehiä ja ilmiantajia oli joka puolella, ystäviä vähän. Daavid kuitenkin luotti Herraan. Sinua minä hädässäni huudan, ja sinä vastaat minulle. Ps.86:7.

En tiedä, oletko sinä joutunut kokemaan samanlaista vainottuna olemista, mutta minä olen. Onpa jopa henkeäni uhattu, mutta enimmäkseen uhkana on ollut jokin nöyryytys, sosiaalinen häpeä, pilkan kohteeksi päätyminen. Syy on voinut olla mitätön. En tiedä, miten on mahdollista niin vähästä saada niin paljon aihetta parjaamiseen ja panetteluun. Vihamielisyys ei ole jäänyt aina ollenkaan sanojen asteelle, vaan on tartuttu pimeyden töihin, tehty ilkivaltaa, aiheutettu vahinkoa. Uskovia on myös saatu määrätietoisella kiihotuksella mukaan näihin juoniin. En voi enää mennä seurakuntiin, jos en halua nähdä vihaisia katseita ja murhaavia ilmeitä. Heidän suunsa purkaa esiin mitä kummallisinta jargonia, josta ei saa selvää. He tuntuvat kertovan, että minä salaan jotakin, jonka he kyllä voitonriemuisina tietävät. En tiedä, pitäisikö nauraa vai itkeä. Yleensä kyllä nauran.

Sinun ahdinkosi voi olla erilainen, mutta usein olemme ahdinkomme keskellä epätoivoisia, kun hätähuutomme Jumalan puoleen tuntuvan haihtuvan tuuleen. Emme kuule Jumalan ääntä, emme löydä lohdutusta ja tuskamme vain yltyy. Niinä hetkinä psalmi 86 opastaa meitä rukoilemaan näin:

Anna merkki, joka lupaa minulle hyvää. Häpeä vihamiehilleni! Saakoot he nähdä, että sinä, Herra, autat ja lohdutat minua. Ps.86:17.

Merkki! Se tarkoittaa, että Jumala voi tehdä jonkin hyvän teon ja sillä tavalla osoittaa, että hän on minun puolellani ja suojelee minua. Hän ei halua peittää minua häpeään, vaan päinvastoin – vastustajani saavat häpeän osakseen.

Haluan siis rohkaista sinua, joka olet ahdingossa ihmisten vihamielisyyden takia. Jumala on voimallinen ja hän puhuu puolestasi. Hän näkee hätäsi ja vastaa sinun rukouksiisi. Hän tekee teon, joka todistaa sinun syyttömyyttäsi ja vihamiehesi hän saattaa häpeään. Sinun vastustajiesi pahat aikeet raukeavat tyhjiin. Odota Herraa, hän antaa sinulle merkin, joka todistaa sinun puolestasi. Vielä hän antaa oikean tuomion ja sinä saat iloita Herran hyvyydestä.