perjantai 28. joulukuuta 2018

Elämämme ankkuri

Älä unohda minua, kun sinun käy hyvin, vaan tee minulle palvelus: puhu minusta faraolle ja auta minut pois tästä talosta. Minut on näet ryöstetty tänne heprealaisten maasta, enkä ole täälläkään tehnyt mitään pahaa. Silti minut on heitetty tähän vankityrmään. 1.Moos.40:14-15.

Joosef joutui syyttömänä vankilaan, mutta hän jaksoi toivoa, että saisi vielä maineensa puhdistetuksi ja pääsisi pois vankilasta. Joosefin kyky säilyttää toivonsa joutui koetukselle, kun ylimmäinen juomanlaskija unohti hänet.

Ehkä sinunkin toivosi on alkanut hiipua? Olet hakenut oikeutta ihmisiltä, mutta et ole saanut sitä? Olet etsinyt ratkaisua elämäsi ongelmiin, mutta turhaan? Raamatussa on kuitenkin arvoituksellinen sana: Palatkaa, vangitut, takaisin turvapaikkaanne, te ette ole turhaan eläneet toivossa! Vielä tänäänkin lupaan: kaksinkertaisen hyvityksen minä annan sinulle, Siion. Sak.9:12. Englantilainen käännös puhuu ”toivon vangeista”. Riipumme kiinni toivossa aivan kuin se olisi kahle. Olemme pultatut kiinni toivoon.

Ehkä sinun kahleesi ovat hyvinkin erilaisia: ”Minulle ei tapahdu koskaan mitään hyvää”, ”en ikinä pääse eteenpäin”, ”olen tuomittu elämään onnetonta elämää”, ”en löydä puolisoa”, ”olen parantumattomasti sairas”? Sinun pitäisi riippua mieluummin kiinni toivossa kuin epätoivossa, sillä Jumala on valmistanut sinulle paremman tulevaisuuden. Ehkä joudut vielä odottamaan, mutta jos sinulla on elävä toivo, sinä et lannistu etkä romahda. Jumalan antamassa toivossa on se ihmeellinen puoli, että se kestää. Saatat kokea sen vaikkapa näin: ”En tiedä, mitä tapahtuu, mutta Jumala on luvannut ajaa asiani ja minä odotan hänen apuaan enkä hellitä. En luovu uskosta enkä luovu toivosta, sillä tiedän, että Jeesus rakastaa minua ja hän on voimallinen antamaan minulle tulevaisuuden ja toivon. Hän on voimallinen viemään minun asiani voittoon. Vaikka en olisi syytön, saan hänen syyttömyydestään ja hänen ristinsä työn ansiosta vapauteni takaisin. Hän vie minut ikuiseen ylösnousemukseen ja lepoon ja silloin olen onnellinen – olen saanut kaksinkertaisen hyvityksen kaikesta kärsimyksestäni. Sitä odotan – tulevaa elämää – ja odotan sitä horjumatta, odotan sitä uskossa ja toivossa vahvana.”

Tiedämme silti, että Jeesus on voimallinen puuttumaan sinun asioihisi jo täällä ajassa. Hän voi ilmestyä sinulle tänään tai huomenna. Hän voi kääntää pahan hyväksi. Hän voi ajaa sinun asiasi riitapuoltasi vastaan. Hän voi avata sinulle ovia, tasoittaa sinun tiesi, nostaa sinut ylös kuopastasi. Hän voi parantaa sinut. Hän voi tuoda elämääsi sen ihmisen, jota olet odottanut. Hän voi vuodattaa henkensä tuoreena sinun ja lastesi päälle, hän voi tehdä ihmeitä sinun hyväksesi.

…hän tahtoi rohkaista meitä, hänen turviinsa paenneita, ja kannustaa pitämään kiinni toivosta, joka on edessämme. Se toivo on elämämme ankkuri, luja ja varma. Se ulottuu väliverhon tuolle puolen. Hepr.6:18-19.